Alla inlägg under november 2012

Av jennifer björk - 30 november 2012 20:00


Natten  var lite lugnare än vanligt, dom var inte här inne så  hemskt många gånger och jag sov ganska bra, fram till 08.

Då blev jag väckt, dom koppla på dropp och tog kontroller, jag hade sån skallvärk och var illamående och sur, tog alvedon och primperan och somnade om.

Vaknade straxt innan 10, var lite piggare då :)


Åt frukost, duscha.

Läkarna var här inne, värderna ser bra ut, och vikten håller sig ganska bra.

Lite enklare att andas i dag, bytt till en vanig grimma i dag och har syrgas på 3.

Fick reda på cmv-virus svaret ikväll, dom tog prov i morse. de hade sjunkit, från flera miljoner till 130.000

så de går neråt, alltså kan lungorna läka :)


Hela denna dag har jag mest suttit i sängen, vi har sett en massa filmer, och kollat lite julklappar :)


och ätit och druckit.

Mycke mer än så har inte hänt idag..


Nu är det fredagsmys, xfactor och godis med pappa :)


  Skumtomte mums

  Fått julstjärna på rummet.


Av jennifer björk - 29 november 2012 21:54


Sov dåligt i nättras , dom var inne 1gång/h o kolla syreomsättningen.

Blev väckt i morse för de va dax för medicin o kontroller.


Hosta jättemycket, men de var bara en massa blod.

Åt frukost

duscha.


Emma,Sophie och Lotta var förbi med lite kläder och grejer:)


Lärkarna har vart förbi och pratat. Orka inte lyssna på dom, men dom sa nå om minst 2 veckor till...

Sen börja vi prata om jul, tlll o med där är dom osäkra.


Gjorde nå test för att se vätskenivån i kroppen, -1 och man bör ligga mellan 4 och 5 , men dom går efter min vikt och ger mig vätskedrivande flera gånger om dagen, för att dom är rädda att de ska bli vatten i lungorna.

men samtidigt är ja uttorkad, fick nå dropp med protein i som ska hjälpa levern, för den orka inte producera det just nu.

och dropp för att se att vätskan håller sig kvar i blodbanorna och inte läcker ut i kroppen.


Vägde mig ikväll, hade gått upp 1,5kg sen i morse.. Så fick vätskedrivandeigen.

Nu har ja ont i huvudet,lederna, magen, lungorna och öm vid levern o urinblåsan..

Så varit jättesur och ledsen ikväll..

Och läkarna har hakat upp sig på fel vikt oxå, dom säger att jag vägde 50kg när ja kom ner på Iva, men 2 dagar innan vägde jag 56.. så nu vill dom inte att ja går över 52,5 vilket jag gör hela tiden, för jag ska inte väga så lite, eftersom jag äter massa hela tiden...

Jaja, min kropp mår inte bra helt enkelt.


Ännu syrgas, på 4 är den nu...


Pappa är här och trösta mig :)  


Bad om starkare sömntabletter, så en läkare från jouren var här och pratade, vi kom fram till att det är en dålig lösning, för dom tabletter jag tar nu biter inte på mig, och höjer vi dos så dels  blir andningen lite utsatt och så är de beroendeframkallande, har ju tagit sömntabletter och lugnanade nu varje kväll i massor av veckor.. .:(



Av jennifer björk - 28 november 2012 21:33


Idag är det liite bättre, men lite men småååå bokstäver.

Tror de kan ha att göra med sömnen, igårkväll testa jag nå nytt för att kunna sova, tog alvedon,smärtstillande,sömntablett och lugnande stängde av tv och lyssna på låg och lugn musik och tog tag i boken jag påbörjat och så läste ja tills jag somna och sov i stort sett hela natten, dom var inne en gång i tmmen och  mätte syreomsättningen, och den höll sig bra hela natten,hade 5 på syrgasen.


Beställde in frukost, och satte och åt, hosta till och de kom massa blod, sen hosta ja ännu mer.. blää, och helt plötsligt så spydde jag, konstigt allt de här... Sen var de bra och jag kunde äta frukosten.

Duschade, helt själv, och syrgasen och ställningen me alla mediciner som är påkopplade..

De gick bra, skönt att få känna sig lite ren och sätta på sig egna kläder.

Sjukgymnasten var förbi,så gjorde några övningar.


Josse åkte i morse, och pappa kom mitt på dagen :)

Han hade med sig post och räknigar, jippii, så suttit och betalt och fixat med sånt roligt...


Helaa eftermiddagen/kvällen har vi sett film,

men de är ganska jobbigt att sitta i sängen, allt trycks liksom ihop då...

enklast att andas är när man står upp eller sitter på en hård stol och rak i ryggen..


nu hoppas jag att de går åt rätt håll....

men allt kan ju vända på nolltid..

Börjat få ont i magen/magmunnen så då börja vi fundera på om de är gvhd som är på väg tillbaka....


Blodvärdet verkar hålla sig, dom tog prov i morse och ikväll och de hade stigit= att dom förhoppningsvis fått stopp på blödningen.
 

Ska slänga mig i sängen nu och försöka sova, helt slut :)




Av jennifer björk - 27 november 2012 20:26


Igårkväll var jag verkligen jättetrött, och det är ju lite lugnare på avdelningen med eget rum och bara josefine här...

låg och funderade på hur jag skulle kunna ligga skönt för att kanske kunna somna...

har sånt tryck, i hela magen upp till halsen, dom säger att det ät vätskan, och att levern är lite svullen och så är magen irriterad på alla mediciner och slemhinnorna från mun till mage är oxå irriterade..


Det kom in en dam och pratade, gotlänning:) Transplationsjour på njur,lever o stamcell, vi pratade säkert en timme, innan hon kom in hade ja fått sömntablett men den hjälpte inte, fick lugnande under tiden vi pratade och kunde somna när hon gick..

sov ganska okej, vakna några gånger, skumma drömmar o visste inte vart jag var, och var tvungen att gå på toa nån gång men sen sov jag till 9.30


Åt lite frukost

Blodvärdet hade sjunkit till 76

så fick en påse blod.


sen var det dax för ultraljud på hjärtat eller hjärteko tror ja dom kallar det, tog 40 min.

Men allt såg bra ut:)
Tack och lov!

Fick en påse blod till

och lunch


Emma kom hit med lite kläder och vi såg film.


Har ännu syrgas, på 5 just nu men hade nog 10 i nättras..

Josefine är kvar tills i morgon, dom har tagit blodprover på henne i fall att jag inte  blir av med viruset kan jag få celler från henne.


Och jag börjar känna mig stressad, för jag vill må bra, och orka fira jul på gotland och kanske hinna köpa någon julklapp och bara få må liite bra under dom dagarna...


Eller bara få ut och gå, har inte vart utanför sjukhuset på 1 vecka nu....

Snart svagare än någonsin....

Måtte de inte bara VÄNDA?!

Hur länge ska en människa behöva plågas natt och dag....

JAJA, finns nog inga svar på alla mina frågor.




Av jennifer björk - 26 november 2012 18:36


  Besviken jag..

Igår när allt började bli bättre med syrgas och så, då får man små förhoppningar om att det bara är några dygn till man behöver vara på sjukhuet.


Men när dom ronda i morse så berättade dom planerna

Att ja kan räkna med 2veckor.....

Fick ett virus  för någon vecka sen, och fick medicin, kallas cmv-virus och man får det som barn sen håller imunförsvart det nere/borta

men jag har inte de imunförsvaret, har i stort sett inget, utan de byggs upp nu under 6 månader.

Därav lunginflamationen.

Jag frågade hur mycke blod det är i lungorna 25% är de ungefär, och de tar kroppen hand om.

och så har dom tömt mig på 3liter vätska...


Om lungarna inte har läkt om 1-2 veckor så kan min Syster Josefine lämna en påse blod och dom plock ur "hjälpceller"

som jag sen får i en påse blod.


Har även fått duscha på riktigt  dag, var några dagar sen, dom gör ju IVA tvätt under armar,ansikte och rygg...

Och katetern plocka dom bort.

EKGn tog dom bort igårkväll.


Men är ännu i stort behov av syrgasen.

Och så är jag sur och kaxig, och ifrågasätter allt... Inte likt mig :(


Kom in en sköterska nu och skulle ge mig urindrivande, ja blev galen, då måste man springa på toan hela tiden och jag känner inte att jag har så mycke energi över till att springa en hel natt, hade ju vart skönt att sova, kroppen kanske läker lite snabbare då...




Måns åkte hem i dag,han har suttit på en stol/legat brevid mig på iva i stort sett hela tiden sen i torsdags   


 

Och Josefine kom hit :)

  

Av jennifer björk - 25 november 2012 18:38


Hade som vanligt svårt att sova i nättras,dom gav mig 2 sömntabletter som är långtidsvärkan på och en lugnande och en insömningstablett, men inget hjälpte..

man ligger bara och tänker och  tänker....

och är helt slut och de enda man vill är att sova.


Måns satte här nere fram till 04, sen gick han upp och sov på cast.


Någon gång på morgonen somna ja och sov till 10..

Måns skulle egentligen åkt hem idag men stannar till i morgon:)


sen hände det inte så mycke, dom hade bytt till en annan syrgasmask i nättras och satte på 12,så de var inte så roligt, när de börja bli bättre igår...

och i dag har vi trappat ner från 12 o nu är den på 3 och har 95%


Läkare och doktorer kom in och pratade, dom kan se att jag inte förlorar blod, men jag behöver ännu för mycket syrgas för att dom ska släppa mig från iva.


Idag satte dom en kateter på mig för att dom mäter hur mycke västke som kommer ut och hur mycket jag dricker, jag får inte dricka meer än när jag är lite törstig,

och så får jag urindrivande.

dom pratade nå om att lungorna ska bli "uttorkade"

så svårt att förklara, för när läkare prata med en så lyssna man, men man snappa inte upp allt:(



Hungrig blev man i dag så Måns gick och handlade pizza som vi åt tillsammans här.


Annars är jag mest sur och ledsen hela tiden....


Imorn Kommer Josefine:)














Av jennifer björk - 24 november 2012 22:01


Ännu en vaken natt, Måns var vid mig til 22.30 ochj ag var jättetrött och trodde verkligen att jag skulle få sova..

Jag fick sömntablett och lugnnde och dom bädda ner mig, men ja somna aldrig, slumrade till någongång men vakna efter några minuter, fick en till sömntablett, började frysa och bad om temp, 37,7 då sa ja att den är på väg upp och jag vill försöka sova så ville ha alvedon då, fick de och blev av  me frossan.
sen var natten mest konstig, så mycke mediciner och lugnande så man är ju inte helt med känner jag..


under natten och i dag på morgonen syreomsatte ja dåligt igen..

Förmiddagen halvslumra ja.

Vid 10 tiden hade måns ännu inte kommit ner, då bad jag dom ringa cast, då sov han ännu...

10.30 va de röntgen på rungorna igen,

det var oförändrat på bilderna.

Men det går åt rätt håll säger dom...


Men har för mycke vätske i kroppen som kan göra det svårt att andas, så nu har ja fått vätskedrivande och får inte dricka så mycke....


sitter och funderar på vad det är som hänt under dagen, och jag frågar måns : vi har haft en mysdag och så har vi ätit kebab,ris och vitlökssås, förpestat hela iva :)


Blir kvar här i natt med, under bevakning, eftersom syreomsättningen inte är bra...




Fick en bild från min vän Emelie westfält, den värmde!

   Jag Och Hennessy  



Av jennifer björk - 23 november 2012 17:24


Igår orkade jag inte skriva,det var egentligen inte så mycket som hände, läkarna berättade vad dom trodde allt kan bero på och jag får en jäkla massa mediciner, kan inte riktigt se hur många pumpar de är som är i gång men de är många, fick blod både i går och i dag. Hade mycke panik igår.


Måns var här redan 11.30 igår, jag blev jätteledsen när jag fick se honom, mest för att ja inte vill att någon ska se mig så här, han la sig i sängen brevid mig, och så låg vi i stort sett hela dagen och såg film.

har ju EKG, o nå på fingret som mäter syreomsättningen och så satte dom en infart i en artär, och så alla medicinslangar så kan inte mer än sätta mig på sänkanten o på rullpottan....

så varje gång ja skulle de fick ja panik på alla slangar o skit...


 

Måns låg kavr till 23 sen gick han upp på cast och sov, jag fick lugnande och sömntablett så sov hela natten,det var skönt.


När jag vaknade kände jag mig ännu sämre än i går, men det har blivit bättre.

Måns kom ner vi 8:)

vi såg några filmer.


och vid 13 idag kom läkarna och pratade,  och dom lyssna på lungorna och dom båda tyckte de lät bättre.

Då fråga jag om jag kan få börja äta nu? inte fått de på 2 dygn i fall dom skullee behöva sätta slangi halsen,

Dom diksuterade saken och kom fram till att jag får de:)


Åt 2 mackor, 2 glas varm oboy och 2 yoggi:)


Måns har varit vid min sida hela dagen, han gör mig nog lite frisk   

har sovit till och från hela dagen, vilket kroppen behövde.

 

Nu i eftermiddag/kväll har jag kännt mig bättre och bättre, och de gör att man orkar kämpa :)
Hade syrgasmask på 12 igår och bytt till en annan mer öppen mask nu o har bara 4 på den och syreomsäeer bra.



Ikväll äter vi godis o chips och ser xfactor så alla sköterskor springer  omkring och sjunger är på iva :)


Imorgon ska jag på ny röntgen, så jag hoppas att blödningarna har stannat helt då, meed tanke på hur mycke medicin dom tryckt i mig dessa dygn.

och att inflamationen är på väg bort.

Är de så kommer ja få lämna IVA o flytta till cast.




Skapa flashcards